Undersøkelse

Lojale netthandelskunder

Sju av ti forbrukere som kj?per varer p? nett har handlet i samme nettbutikk f?r. Det viser Posten og Brings e-handelsrapport for 2014. Enkelhet, trygghet og gode tilbud bidrar til ? skape lojale kunder.

– Dette er gode nyheter for nettbutikkene. De som klarer ? skape en god kj?psopplevelse vil oppleve at kundene kommer tilbake og handler – igjen og igjen, sier konserndirekt?r for
e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.
Mer erfarne forbrukere
I e-handelsrapporten for 2014 er over 4500 nordiske forbrukere spurt om sine handlevaner av fysiske varer p? nett.

– V?re analyser viser at forbrukere som handler p? nett er blitt mer modne og erfarne. Kundeomtaler, sider for prissammenligning og s?kemotorer brukes fortsatt flittig, men ?rets unders?kelse viser at forbrukeren i langt st?rre grad enn tidligere g?r direkte til nettbutikkene for ? finne informasjon og for
? handle, forklarer Henriksen.

Hele seks av ti nordmenn g?r direkte til hjemmesiden til nettbutikken de vil handle i. Henriksen mener at det fortsatt er smart med s?kemotoroptimalisering, men at prioritering av egen hjemmeside blir vel s? viktig i tiden fremover.
– Kundene vil ha det enkelt, trygt og forutsigbart. Derfor kan det v?re smart ? bruke noe av markedsf?ringsbudsjettet p? ? oppgradere hjemmesiden og s?rge for at den gir kundene en s? god kj?psopplevelse som mulig, r?der Henriksen.

Lojale kunder og nye trender
Posten og Brings analyser viser at sju av ti har handlet fra nettbutikker de har handlet i tidligere. Hoved?rsaken er at det oppleves er enkelt og trygt. Pris og fri frakt har derimot mindre betydning for valg av nettbutikk. 80 prosent av norske forbrukere rangerer trygghet som den viktigste grunnen til ? velge en nettbutikk fremfor en annen.

– Har du f?rst f?tt en kunde inn i butikken din og gitt den trygghet, enkelhet og forutsigbarhet, vil han eller hun forbli lojal. Vi g?r i st?rre grad tilbake til butikker vi kjenner, og som gir oss det vi ?nsker. Det betyr at pris har noe mindre betydning, mener Henriksen.
?rets rapport har ogs? g?tt n?rmere inn p? trender inne e-handel, deriblant s?kalt global e-handel, det vil si at man handler fra hvor man vil i verden. Rundt halvparten av de spurte hadde kj?pt en fysisk vare fra utlandet det siste ?ret, hovedsakelig fra Storbritannia og USA. Fra Kina har handelen ?kt med 10 prosent i 2014.

Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.

0010

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy

Tagi: #Consumer Lifestyle   #Philips Avent   #Snabba Svar