Utredninger

4 av 10 nordmenn pusser opp i v?r og sommer

42 % av oss har tenkt ? gi boligen en ansiktsl?ftning de neste m?nedene. Uteplassen befinner seg ?verst p? prioriteringslista, etterfulgt av vegger, gulv, bad og kj?kken, if?lge en ny unders?kelse.
Funnene viser at mai og juni er toppm?nedene for oppussing, og at de fleste av oss ikke har noe imot ? v?re omringet av malespann, st?v og diverse materialer. 37 % av respondentene synes det helt ok ? pusse opp, og 35 % sier at de liker det.
? Det er ingen hemmelighet at nordmenn har oppussingsdilla. ?rlig pusser vi opp for over seksti milliarder kroner. Vi er opptatte av ? ha det pent rundt oss, noe som blant annet kan skyldes at vi har god r?d, i tillegg til at vi er mye inne i vinterhalv?ret. Dessuten har vi tradisjon for ? eie egen bolig, noe som kanskje gj?r at motivasjonen for ? pusse opp er ekstra stor, sier Christopher Ringvold, direkt?r for FINN oppdrag.
Unders?kelsen kartlegger nordmenns oppussingsplaner, og er gjennomf?rt av Norstat for FINN oppdrag i april, blant 1000 respondenter.
? N?r vi g?r mot lysere tider blir skitne vegger og ruskete uteplasser ekstra synlig, s? det er forst?elig at mange prioriterer dette. Kj?kken og bad er popul?re prosjekter hele ?ret. Videre er det h?ysesong for kj?p og salg av bolig i tiden fremover, og i forbindelse med dette er det mange som gj?r oppgraderinger, sier Ringvold.

? Hvis du er en av de mange som trenger hjelp med uteplassen, kan det l?nne seg ? bestille h?ndverker raskt. Ettersp?rselen ?ker i tiden fremover, og da er det ikke n?dvendigvis like enkelt ? skaffe profesjonell arbeidskraft, sier han.

3 av 10 pusser opp for ? ?ke boligens verdi
Hele 33 % av de spurte oppgir verdi?kning p? boligen som ?rsak til at de pusser opp. Dette er den nest vanligste grunnen. Vanligst er det ? pusse opp fordi man m?, noe som gjelder 53 % av respondentene. Trendbevissthet, perfeksjonisme og forventninger fra omgivelsene spiller en mindre rolle.
? Mange er nok litt politisk korrekte og vil ikke innr?mme at de p?virkes av omgivelsene. Trender er ikke det som driver oppussingen, men vi er interesserte i ? skaffe ?det siste? n?r oppussingen f?rst er i gang. Samtidig er det viktig for folk ? kombinere dette med et personlig uttrykk, sier Bj?rg Owren, kreativ leder i Informasjonskontoret for farge og interi?r (Ifi).
Kvalitet viktigere enn pris i valg av h?ndverker
Skal vi tro unders?kelsen kommer kvalitet foran pris n?r vi velger h?ndverker. Vi ser f?rst og fremst
etter h?ndverkere som gir et inntrykk av ? levere kvalitet og v?re seri?se. Deretter er vi mest opptatte av pris og serviceinnstilling.
Funnene viser at det er vanligst ? sette av mellom 5000 og 20.000 kroner per husstand p? oppgradering av bolig i v?r og sommer, noe som gjelder 22 % av de spurte. Det er imidlertid ganske vanlig ? bruke h?ye summer. 27 % av respondentene skal bruke 40.000 kroner og oppover. 23 % har ikke tenkt ? bruke noen penger p? dette.
Om unders?kelsen
Gjort av Norstat p? vegne av FINN oppdrag i april 2014. Landsdekkende webunders?kelse med 1000 respondenter, gjennomf?rt p? e-post. Rullerende svaralternativer. Sp?rsm?l om planer og holdninger rundt oppgradering av bolig. Ta kontakt for segmentering p? kj?nn, aldersgrupper og landsdeler. www.finn.no/oppdrag
Kontakt
Bj?rg Owren, kreativ leder i Informasjonskontoret for farge og interi?r (Ifi),[email protected],40413730
Christopher Ringvold, direkt?r for FINN oppdrag, [email protected], 98219446
Henrik Faller, PR-r?dgiver i FINN, [email protected], 91543433
Lene Kallum, PR- og informasjonssjef i FINN, [email protected], 99107900
Funn fra unders?kelsen
Har du planer om ? oppgradere egen bolig/leiebolig eller fritidsbolig i v?r/sommer?
Ja, egen bolig: 33 %
Ja, egen leiebolig: 2 %
Ja, egen fritidsbolig: 5 %
Ja, b?de egen bolig/leiebolig og fritidsbolig: 2 %
Ja, eget utleieobjekt: 0 %
Nei: 49 %
Vet ikke: 8 %
Hva har du planer om ? oppgradere i egen bolig i v?r/sommer?
Uteplass: 24 %
Vegger, gulv og/eller tak inne: 22 %
Kj?kken: 21 %
Bad og/eller v?trom: 21 %
Balkong, terrasse og/eller veranda: 21 %
Soverom: 20 %
Vinduer og/eller d?rer: 19 %
Stue: 18 %
Fasaden og/eller taket: 17 %
Gang og/eller trapper: 14 %
Interi?rartikler: 12 %
Loft og/eller kjeller: 10 %
Garasje og/eller uthus: 8 %
Elektrisk anlegg: 7 %
Tilbygg: 6 %
Ildsted ? ovn og/eller peis: 4 %
Annet: 5 %
Totalrenovering: 2 %
Ingenting: 1 %
Vet ikke: 2 %
Hvorfor oppgraderer du egen bolig?
Det er n?dvendig: 53 %
Opprettholde og/eller ?ke boligens verdi: 33 %
Interesse for interi?r/eksteri?r: 13 %
Det er g?y: 12 %
Inspirert av andre og/eller media: 7 %
Partneren ?nsker det: 6 %
Er perfeksjonist: 4 %
Tidsfordriv: 4 %
Skal selge: 3 %
Forventninger fra omgivelsene: 2 %
Opptatt av trender: 2 %
Partneren og jeg trenger et felles prosjekt: 2 %
Annet: 10 %
Vet ikke: 16 %
Hvor ofte oppgraderer du egen bolig?
Flere ganger i ?ret: 2 %
Hvert ?r: 11 %
Annethvert ?r: 10 %
Hvert 3. eller 4. ?r: 13 %
Hvert 5. eller 6. ?r: 10 %
Hvert 7. eller 8. ?r: 7 %
Hvert 9. eller 10. ?r: 7 %
Sjeldnere: 17 %
Vet ikke: 23 %
Hvilken tid p? ?ret er det mest sannsynlig at du/dere oppgraderer egen bolig?
Januar: 6 %
Februar: 9 %
Mars: 13 %
April: 23 %
Mai: 35 %
Juni: 35 %
Juli: 27 %
August: 24 %
September: 21 %
Oktober: 14 %
November: 7 %
Desember: 2 %
Vet ikke: 23 %
Hvilken av disse p?standene passer best til din opplevelse av ? oppgradere egen bolig?
Kjedelig: 10 %
Helt ok: 37 %
Liker det: 23 %
G?y: 9 %
Elsker det: 3 %
Hater det: 7 %
Annet: 4 %
Vet ikke: 8 %
Hva er viktigst n?r du skal velge h?ndverkere?
Kvalitet ? virker som de leverer h?y kvalitet: 59 %
Seri?sitet ? fremst?r som seri?s og p?litelig: 54 %
Pris ? best p? pris: 49 %
Service ? god innstilling, vennlig og hjelpsom: 47 %
Referanser ? fra venner og bekjente, evt. nettsteder: 42 %
Kvalifikasjoner ? erfaring, fagbrev, mestermerker, bransjeorganisering o.l.: 41 %
Tid ? rask/presis leveranse: 30 %
Interesse ? viser oppriktig interesse for mitt oppdrag: 19 %
Fleksibilitet ? kommer n?r det passer meg: 18 %
Nettverk ? godt nettverk og kan anbefale/trekke inn andre h?ndverkere: 12 %
Nettside ? god presentasjonsside p? nett om seg selv: 3 %
Svart betaling ? tar svart betalt for hele eller deler av jobben: 2 %

Hvor mye penger kommer din husstand til ? bruke p? oppgradering av egen bolig i v?r/sommer?
Under 5000 kr: 18 %
5000 ? 20.000 kr: 22 %
21.000 ? 40.000 kr: 11 %
41.000 ? 60.000 kr: 7 %
61.000 ? 80.000 kr: 3 %
81.000 ? 100.000 kr: 6 %
Mellom 100.000 ? 150.000 kr: 4 %
Mellom 151.000 ? 200.000 kr: 2 %
Mellom 201.000 ? 250.000 kr: 2 %
Mellom 251.000 ? 300.000 kr: 1 %
Mellom 301.000 ? 350.000 kr: 0 %
Mellom 351.000 ? 400.000 kr: 1 %
Mellom 401.000 ? 450.000 kr: 0 %
Mellom 451.000 ? 500.000 kr: 0 %
Over 500.000 kr: 1 %
Ingenting: 23 %
Noen toneangivende interi?rtrender fra IFI akkurat n?:
Mer farger og m?rke elementer, gjerne i kombinasjon med
Kvalitet og holdbarhet fremfor det slitne og slitte/ shabby chic
Fl?rter med historiske elementer
Inspirert av film og TV-serier, eksempelvis Downtown Abbey og Mad Men
Velur, plysj, tung og mystisk stil
Retrostil p?virket av 60-, 70-, og 80-tallet
?Californian retro? – fargerikt, friskt, humoristisk; store palmer, store blomsterm?nstre
Skandinaviske klassikere, gjerne kombinert med et personlig uttrykk og retro
Uteplassen innredes mer som et rom, deles inn i soner ? mye tekstiler og puter
Gulv med bredere og lengre parkett
Mindre bruk og kast ? vi tenker mer langsiktig
Kilde: Bj?rg Owren, Informasjonskontoret for farge og interi?r (Ifi)

0000Send som e-post
Del denne

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy


Tagi: #Stein Drogseth